fbpx

Dicționar Economic

TEORIA LUI LANCASTER

joi, 16 ianuarie, 2014

teorie aparţinând economistului englez Kelvin Lancaster, prin care se explică comportamentul consumatorului pornind de la caracteristicile bunurilor economice. Această teorie afirmă că alegerile indivizilor operează în primul rând asupra caracteristicilor şi doar indirect asupra bunurilor. De exemplu, indivizii nu optează pentru case, ci pentru caracteristici privind locuirea. Pornind de la caracteristicile dorite pentru procesul de locuire şi în funcţie de bugetul disponibil, indivizii vor opta pentru un anumit tip de locuinţă. T. lui L. nu este total opusă abordării tradiţionale a comportamentului consumatorului (bazată pe utilităţi), deoarece Lancaster introduce nişte funcţii care realizează legătura între spaţiul caracteristicilor şi spaţiul utilităţilor.  T.  lui  L. a apărut din necesitatea fundamentării mai obiective a deciziilor de consum ale indivizilor (caracteristicile bunurilor având o determinare mai obiectivă decât utilitatea). În plus, t.  lui L.  explică mai bine substituţia bunurilor în consum, respectiv includerea/excluderea bunurilor în/ din consum (v. Bunuri de consum, Comportament al consumatorului, Utilitate).

analize cursdeguvernare